Menu
0
19Mar2021
Hoe kun je het beste droog trainen voor de zomer?

Hoe kun je het beste droog trainen voor de zomer?

Door: Train and Gain nutritionReacties: 0

Hoe kan ik het beste droog trainen voor de zomer?

Droog trainen is niet altijd even makkelijk... Al helemaal niet nu de sportscholen dichtzijn en we in een lockdown zitten. Je hebt minder motivatie en minder energie. Alsnog probeer je thuis zo effectief mogelijk te sporten en doe je bijvoorbeeld veel hiit oefeningen, maar je ziet maar geen resultaat. Herkenbaar? Laat deze blog je dan inspireren hoe je het meest effectief droog kan trainen! Word jij de casanova van de zomer?

 

Allereerst wat is droog trainen en hoe kan ik dit het meest effectief doen?

Het doel van droog trainen is om vetverlies te realiseren dankzij de combinatie van een calorietekort en regulier sporten. Voor een grote groep mensen staat dit gelijk aan het doel om zichtbare buikspieren te krijgen, ofwel een summerbody. Om een calorietekort te creëren is het de bedoeling om meer calorieën te verbranden dan dat je binnenkrijgt.

 

Moet je om dit te realiseren non-stop sporten? Nee! Sporten stimuleert zeker de vetverbranding, maar is niet de belangrijkste factor om droog te trainen. Je raad het waarschijnlijk al, de belangrijkste factor om dit te kunnen doen is je voeding. Zie het ongeveer als een 80%/20% verhouding.

 

Droog trainen

 

Oke een calorietekort is heel belangrijk, dus ik ga mezelf helemaal uithongeren voor resultaat. Nee alsjeblieft, doe dit niet. Dit is alles behalve gezond voor je lichaam. Hoe moet dit dan wel? Door op lange termijn een licht calorietekort aan te houden in combinatie met sporten behaal je de meeste resultaten. Maar hoe ziet dit calorietekort er wellicht uit vraag je je af. Simpel, allereerst is het de bedoeling dat je je caloriebehoefte berekent. Dit kan heel makkelijk online (gratis!). Bijvoorbeeld via deze tool.

 

Nadat je in zicht hebt wat je caloriebehoefte is kun je jouw calorietekort bepalen om droog te trainen. Laten we ervan uitgaan dat je bijvoorbeeld een caloriebehoefte hebt van 3000 calorieën. Om een licht calorietekort toe te passen kun je het beste 200 à 300 calorieën onder je behoefte zitten. Dit zou betekenen dat je dagelijks bijvoorbeeld 2800 calorieën binnenkrijgt, waardoor je zult gaan afvallen.

 

Hoe kan ik het droog trainen het beste bijhouden? Handige apps en de vetpercentage meter!

Tegenwoordig zijn er talloze gratis apps om je calorie-inname bij te kunnen houden. Persoonlijk raad ik je de app 'Myfitnesspal' aan. Dit is een hele overzichtelijke en gebruiksvriendelijke app waarmee je gratis al je voeding kan bijhouden. Om niet gek te worden van het elke dag invullen van je voeding is er een handige tool om bijvoorbeeld een standaard ontbijt in te voeren.

 

Dit scheelt je best veel tijd! Verder kan je ook je gewicht, lengte en calorietekort invullen op de app. Vervolgens kan Myfitnesspal dan precies berekenen waar je zal staan over een x aantal dagen wanneer je je calorietekort volhoudt.

 

Droog trainen - Myfitnesspal

 

Daarnaast raad ik je ook aan om een vetpercentagemeter aan te schaffen. Dit klinkt wellicht als een duur product, maar voor een paar euro heb je er al een thuis. Zo kun je met deze vetpercentagemeter een een stuk huid en het onderhuidse vetweefsel (ik raad aan rond je buik) vastpakken en aflezen wat je vetpercentage is.

 

Echter is het belangrijk om dit slechts om de 1 à 2 weken te doen. Als je elke dag je vetpercentage meet zal dit vermoedelijk geen eerlijk beeld geven. Zo is er verschil tussen vet/gewicht meten als je net wakker bent, wanneer je gaat slapen of bijvoorbeeld wanneer je gegeten hebt.

Droog trainen - Vetpercentagemeter

Maar hoe kan ik thuis sporten om droog te trainen? Hiit oefeningen!

Nu het voeding gedeelte helder is gaan we dieper in op het thuis sporten. Hoe kun je thuis zo effectief mogelijk sporten om droog te trainen? Zoals eerder besproken is voeding het aller belangrijkste voor resultaat, maar het sporten heeft zeker ook een grote invloed op het behalen van resultaten.

 

Vooral Hiit oefeningen zijn erg effectief, omdat je hiermee in een korte tijdsduur een intensieve inspanning levert. Dit stimuleert je vetverbranding enorm, dus laat die abs maar komen! Bij hiit oefeningen kun je denken aan oefeningen, zoals jumping jacks, high knees, mountain climbers, burpees etc. Op Youtube staat genoeg inspiratie!

 

Droog trainen - Hiit oefeningen

 

Om je buikspieren nog beter naar voren te laten komen is het ook belangrijk om deze regulier te trainen (1-3x per week). Zo worden je buikspieren sterker en steviger, waardoor ze nog beter zichtbaar worden. Ik raad je aan om workouts op Youtube op te zoeken van bekende atleten, zoals Pamela Reif.

 

Daarnaast is het ook een enorme aanrader om gedurende het thuis sporten te gaan springtouwen! Uit onderzoek is gebleken dat springtouwen één van de meest effectieve oefeningen is om snel vet te verbranden. Zo is springtouwen bijvoorbeeld bijna 3 keer zo effectief als hardlopen en belast je je gewrichten veel minder. Elke dag even 10-15 minuten springtouwen is dan ook echt een game changer.

 

Droog trainen - Springtouwen- Thuis sporten

Heel belangrijk: Hoeveel liter water per dag moet ik drinken?

Genoeg liter water drinken op een dag is o zo belangrijk. Waarom vraag je je af? Water is goed voor een hele hoop dingen. Om dit overzichtelijk weer te geven heb ik al de belangrijke punten onderstaand samengevat:

 

1. Veel water drinken op een dag zorgt ervoor dat je minder snel trek hebt in eten

2. Daarnaast stilt water nog beter de dorst ten opzichte van frisdranken of alcoholische dranken. Door veel liter water op een dag te drinken vermijd je makkelijker deze 'slechte' dranken met veel meer calorieën. Hierdoor kun je makkelijk een calorietekort hanteren.

3. Water zorgt ervoor dat afvalstoffen in je lichaam worden worden weggevoerd. Deze komen vrij dankzij vetverbranding en zijn slecht voor je lichaam. Hoe meer afvalstoffen je afvoert, hoe beter dit zal zijn voor je lichaam.

4. Veel liter water drinken op een dag bevordert je vetverbranding en het omzetten van voedsel naar energie. Dit resulteert in het stimuleren van gewichtsverlies en je zal je fitter voelen.

 

Dus waar wacht je nog op! Water is dus mega belangrijk, waardoor ik je aanraad om per dag zo'n 2,5- 3 liter water per dag te drinken. Let er wel op dat je dit water drinken over de dag verspreid en dat je nooit meer dan 4 liter water op een dag drinkt. Teveel water kan namelijk resulteren in een natirumtekort.

 

Om je waterinname op peil te houden is het super slim om een grote bidon van 2 liter te vullen met water en deze op je bureau te zetten. Hierdoor word je constant herinnerd om genoeg te blijven drinken!

 

Droog trainen - Hoeveel liter water drinken op een dag

 

De voordelen van een ijsbad

Wellicht zou je hier zo één twee drie niet aan denken bij het afvallen, maar het nemen van een ijsbad kan ook zeker effectief zijn om gewicht te verliezen. Zo bevordert een ijsbad het aanmaken van bruin vet in je lichaam. Dit klinkt misschien slecht, maar is in tegendeel juist heel goed voor je stofwisseling. Zo bevat bruin vet veel mitochondriën wat resulteert in energie en daarmee je vetverbranding stimuleert. Mocht je dus een ijsbad ter beschikking hebben is het zeker een aanrader om regelmatig een 'frisse' duik te nemen. Wil je meer weten over de voordelen van een ijsbad? Check dan even het volgende artikel over de voordelen van een ijsbad!

 

 

 

Zijn supplementen handig tijdens het droogtrainen. Kan ik afvallen met eiwitshakes?

Vooral eiwitshakes zijn essentieel om af te vallen/droog te trainen. Waarom vraag je je af? Zoals je vermoedelijk al weet bevatten eiwitshakes, zoals de naam al zegt, een hoge dosering eiwitten. Zo zijn  eiwitten essentieel voor je lichaam om spierherstel of spiergroei te bevorderen.

 

Maar wat hebben eiwitshakes dan te maken met afvallen? Het is heel makkelijk om een eiwitrijk en caloriearm ontbijt/tussendoortje te maken. Denk bijvoorbeeld aan de combinatie van whey proteïne, havermout, kwark, fruit en noten. Dit zal ervoor zorgen dat je jouw calorietekort beter kan volhouden. Daarnaast zal het je spiergroei bevorderen, waardoor je nog meer in shape zult zijn voor de zomer! Als je meer wilt weten over eiwitshakes en wellicht ook interesse hebt in één van onze producten kun je onze voedingssupplementen bekijken. Zo staan hier bijvoorbeeld ook nog meer voordelen van eiwitshakes beschreven.

 

Droog trainen - Afvallen met eiwitshakes

 

Naast eiwitshakes kan pre workout ook effectief zijn om af te vallen. Zo stimuleert dit supplement de vetverbranding dankzij het verbeteren van je bloedtoevoer. Dit is bewezen uit onderzoek. Daarnaast geeft het natuurlijk een heerlijke boost tijdens het sporten en kan het net even dat zetje in je rug zijn om een workout te gaan doen. Klik op de volgende url om meer te weten te komen over de voordelen van pre workout.

Als jij al de bovenstaande dingen toepast om zo effectief mogelijk droog te trainen weet ik zeker dat je er gaat komen, heel veel succes! Mocht je nog interesse hebben in een gepersonaliseerd voedingsschema inclusief wekelijkse coachgesprekken, dan helpen wij jou graag om je doelen te behalen! Via de volgende button kun je je aanmelden voor onze gepersonaliseerde voedingsschema's

 

Droog trainen - Voedingsschema op maat

 

 

Reacties

There are no comments yet, be the first one to comment

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Abonneer je op onze nieuwsbrief

Abonneer

Account aanmaken

Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.

Registreren

Recent toegevoegd

U heeft geen artikelen in uw winkelwagen

Totaal incl. btw:€0,00
Bestel nog voor €50,00 en de verzending is gratis

Verzendkosten berekenen

Geen verzendmethoden gevonden voor dit land.