Menu
0
15Apr2021
Hou houd je een voedings- of trainingsschema vol?

Hou houd je een voedings- of trainingsschema vol?

Door: Train and Gain nutritionReacties: 0

Volg jij een voedingsschema om af te vallen, maar zie je maar geen resultaat? Of wil je graag aankomen, maar lukt dit niet? Dat kan enorm frustrerend zijn! Echter hoeft dit helemaal niet het geval te zijn. Zo kan droog trainen of bulken ook heel leuk zijn. Om een schema goed vol te houden is het dan ook belangrijk om een aantal dingen in het achterhoofd te houden. Dit bespreken we in deze blog!

 

First things first. Fitness/sporten is gericht op lange termijn. Dit houdt in dat je niet binnen een aantal dagen of weken al meteen resultaat zult zien. Zo zijn er in de fitnesswereld helaas veel bullshit voedingsschema's met loktermen, zoals: 'Val binnen 2 weken 5 kilo af!' Trap hier alsjeblieft nooit in, want de mate waarin je af kan vallen binnen een bepaalde periode is voor iedereen verschillend. De meest realistische voedingsschema's op maat voor een summerbody zijn gericht op 6-12 weken. Dit kan ook voor een heel jaar zijn, indien je doel is om het gehele jaar geleidelijk af te vallen. 

Droogtrainen, voedingsschema op maat afvallen

tip 1: voedingsschema op maat voor droogtrainen/afvallen, gewicht behouden of bulken

Laten we aftrappen met de eerste tip, namelijk het laten maken van een voedingsschema op maat voor bijvoorbeeld het droogtrainen. Dit schema kan natuurlijk ook gericht zijn op het behouden van massa of bulken, maar we nemen droogtrainen even als voorbeeld. Er worden op het internet vele standaard schema's aangeboden. Opzich is dit natuurlijk prima, maar je kan een schema veel beter volhouden als deze is aangepast aan jouw voorkeuren. 

 

Zo worden in vele voedingsschema's om droog te trainen bijvoorbeeld standaard goede producten aanbevolen, zoals kipfilet (erg laag in calorieën). Echter kan het bijvoorbeeld zijn dat je dit helemaal niet lekker vind en dan is bijvoorbeeld kalkoenfilet een mooie vervanger. Dankzij een voedingsschema op maat zul je deze dus beter vol kunnen houden. Bespreek daarom goed met je coach wat je wel en niet lekker vind. 

 

tip 2: Denk op lange termijn: Waar sta je over 8 weken als je het volhoudt?

99% heeft wel eens een dipje in zijn of haar sportcarrière. Het gaat even niet zoals je wilt en je twijfelt om nog wel door te gaan met bijvoorbeeld het droogtrainen of bulken. Herkenbaar? Dat is helemaal niet erg, want bijna iedereen heeft hier helaas wel eens last van. Wat vaak goed helpt is het beseffen van wat je al bereikt hebt en waar je over bijvoorbeeld 8 weken zal staan als je doorgaat. Dan kun je op een later termijn trots terugkijken op hoe je door je dipje heen gekomen bent. Zie dit als drijfveer om door te gaan!

Droogtrainen, voedingsschema op maat afvallen

Tip 3: Je voedingsschema een dag eens niet halen is niet erg

Het doel is natuurlijk om je voedingsschema (op maat) zo goed mogelijk bij te houden voor het maximale resultaat. Vaak krijgen mensen een schuldgevoel wanneer zij een aantal calorieën boven hun dagdoel zitten. Dit leidt vaak tot de opinie dat je het droogtrainen bijvoorbeeld voor de desbetreffende dag hebt verpest. 

 

Dit is echter helemaal niet het geval! Het is namelijk echt niet erg om een keer wat calorieën boven je afgesproken limiet binnen te krijgen. Ga jezelf daarom de volgende dag niet verhongeren door nog minder calorieën te nemen, maar volg het dagdoel van je voedingsschema. Als je van de bijvoorbeeld 56 dagen (8 weken) in een voedingsschema er 50 precies goed bijhoudt zullen die 6 'mindere' dagen weinig invloed hebben op je resultaat. Laat jezelf dus niet gek maken door een mindere dag. 

 

Tip 4: Laat vrienden je helpen/motiveren om je voedingsschema vol te houden

Omring jezelf met mensen die jou motivatie geven! Dit kan net even dat extra zetje in de rug zijn, waardoor je bijvoorbeeld het droog trainen kan volhouden. Een voedingsschema is natuurlijk een aanpassing aan je lifestyle, waardoor je wel wat ondersteuning van vrienden kan gebruiken. Daarnaast kunnen zij natuurlijk ook tips geven indien zij al ervaren zijn met voedingsschema's. 

Droogtrainen, voedingsschema op maat afvallen

Bonustip: Gebruik eiwitshakes om bijvoorbeeld het afvallen makkelijker te maken

Een goed voedingsschema hangt in het geval van droog trainen/afvallen samen met een caloritekort en een hoge eiwitinname. Het grootste deel eiwitten haal je uit je voeding, maar je kan dit veel makkelijker maken door eiwitshakes te gebruiken om af te vallen.

Zo kun je in de ochtend bijvoorbeeld een ontbijtje maken van kwark, 1 scoop proteïne, noten en fruit. Als je verder op de dag ergens trek hebt los van de lunch of het avondeten kun je bijvoorbeeld een eiwitshake maken als tussendoortje. Kortom, eiwitshakes (proteïne) biedt veel mogelijkheden om je voedingsschema beter vol te kunnen houden. 

Droogtrainen, voedingsschema op maat afvallen

Nu is het jouw beurt!

Hopelijk heeft dit artikel je inzichten gegeven over hoe je een voedingsschema zo goed mogelijk vol kan houden. Wij hebben er het volle vertrouwen in dat je met deze kennis en een juist voedingsschema je sportdoelen zult gaan behalen!

 

Indien je geïnteresseerd bent in een betrouwbaar voedingsschema op maat kun je een kijkje nemen op onze schema's pagina. Hier bieden we je graag een volledig gepersonaliseerd voedingsschema aan inclusief coachgesprekken voor slechts €24,99. Daarnaast houden wij het graag zo persoonlijk mogelijk waardoor je ook op ieder moment een appje, dm, mail etc kan sturen voor snelle vragen. Op de desbetreffende pagina staat beschreven hoe het proces van het opstellen van een gepersonaliseerd schema in zijn werking gaat.

 

 

 

 

Reacties

There are no comments yet, be the first one to comment

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Abonneer je op onze nieuwsbrief

Abonneer

Account aanmaken

Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.

Registreren

Recent toegevoegd

U heeft geen artikelen in uw winkelwagen

Totaal incl. btw:€0,00
Bestel nog voor €50,00 en de verzending is gratis

Verzendkosten berekenen

Geen verzendmethoden gevonden voor dit land.