Menu
0

Benieuwd naar wat er in supplementen zit en wat deze doen?

 

Tegenwoordig komen er steeds meer nieuwe supplementen op de markt. Helaas zijn deze niet altijd even betrouwbaar door foutieve doseringen of vervuiling. Hierdoor is het des te belangrijk dat je precies weet wat er in de aangeboden supplementen zit en wat deze doen.

Aan welke richtlijnen moet een supplement voldoen?

Laten we bij het belangrijkste beginnen, namelijk de richtlijnen waaraan een supplement moet voldoen. Allereerst moeten deze voldoen aan de HACCP richtlijnen. Deze methode houdt in dat partijen controleren of voedselwaren/supplementen eventueel gevaren voor de gezondheid op kunnen leveren. Daarnaast houdt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) toezicht op het naleven van nationale voedselwetten.

 

Train and Gain voldoet aan beide richtlijnen en heeft haar supplementen meerdere keren laten testen. Hierdoor kunnen we jou 100% veilige en goede kwaliteit supplementen bieden!

 

Maar terug over de werking van supplementen. Tegenwoordig komen er steeds meer supplementen op de markt, zoals bijvoorbeeld fatburners. Dit supplement zorgde in 2020/2021 voor veel ophef. Om het overzicht te bewaren gaan we op deze pagina daarom alleen in op de supplementen pre workout, eiwitshakes (proteïne) en creatine (monohydraat). Daarnaast zijn deze supplementen ook het meest efficiënt.

 

Pre workout 

Laten we beginnen met de pre workout. Dit supplement kun je eigenlijk zien als een sterkere koffie, wat je net een extra zetje geeft om meer uit je workout te halen. Zo geeft het je een 'boost' , omdat de ingrediënten ervoor zorgen dat je bloedvaten wat verder open zullen staan. Dit klinkt heel heftig, maar het is 100% veilig! Wellicht heb je nu de vraag waarom dit in godsnaam voor je is. Simpel, doordat je bloedvaten wat verder open staan stroomt er meer bloed door je vaten, waaruit energie voorkomt. Dankzij van het supplement resulteert dit in het volgende:

1. Je ervaart meer kracht tijdens je workout

2. Je voelt een bron van energie

3. Je spieren zullen minder snel verzuren

 

 

Maar uit welke ingrediënten komt dit dan precies voort? Pre workout bestaat hoofdzakelijk uit cafeïne, taurine en aminozuren (l-arginine, l-cirtulline en l0tyrosine). Onderstaand staat per ingrediënt de werking beschreven: 

1. Cafeïne: Dit ingrediënt heb je vast wel eens ervaren met koffie. Het maakt je scherp en stimuleert je vetverbranding, wat resulteert in energie voor het lichaam.

2. Taurine: In tegenstelling tot cafeïne zorgt taurine juist voor kracht tijdens een training. Daarnaast versterkt het je uithoudingsvermogen.

3. Aminozuren: Net als cafeïne geven aminozuren je extra energie (wel in mindere mate t.o.v. cafeïne). Wat deze stoffen vooral doen is het tegengaan van verzuring in je spieren, wat ideaal is om meer uit je workouts te halen.

 

 

Nu de werking en inhoud van pre workout duidelijk zijn gaan we nog even in op wat tips omtrent dit supplement. Allereerst raden we je aan geen pre workout een paar uur (2-3) voor het slapen in te nemen. Door de relatief hoge hoeveelheid cafeïne kan dit ervoor zorgen dat je minder snel in slaap valt. Daarnaast is de aan te raden dosering zo'n 1-2 scoops (scoop= 1 schepje) per training. 

 

Mocht je interesse hebben in pre workout kun je via deze knop ons assortiment beschrijven. Klanten beschrijven onze variant als een van de beste pre workouts met een heerlijke smaak!

 

Proteïne

Proteïne is een tegenwoordig onmisbaar supplement! Het zorgt er namelijk voor dat je spieren zich verder ontwikkelen en dat deze sneller herstellen na een training. Dit komt dankzij de eiwitten in poedervorm, die je in kan nemen in combinatie met water of melk. Maar je kan eiwitten toch ook gewoon uit je voeding halen? Dat klopt! Maakt dat proteïne dan een nutteloos supplement? Zeker niet! Maar waarom dan? 

 

Dit komt omdat proteïne kostenbesparend kan zijn, maar vooral ook tijdbesparend is. Zo betaal je bijvoorbeeld al snel 3 à 4 euro voor 100 gram zalm in de supermarkt, wat gemiddeld zo'n 20 gram proteïne bevat. Een gemiddelde pot proteïne daarentegen behaalt al snel 70-85 gram proteïne per 100 gram, terwijl je hier in verhouding minder voor betaalt. Zo betaal bij Train and Gain bijvoorbeeld voor een pot proteïne (2kg) 35,09 euro. Als je 2kg zalm zou aanschaffen bij de albert heijn zou dit je ongeveer het dubbele kosten. Echter zijn er natuurlijk ook goedkopere alternatieven dan zalm, maar dit was slechts een voorbeeld.

 

Dan kijkende naar het grootste voordeel van proteïne, namelijk het besparen van tijd. Om spiergroei te stimuleren zijn eiwitten enorm belangrijk. Hierdoor is het belangrijk dat je eiwitinname op peil blijft. Door eiwitshakes in te nemen kun je makkelijk binnen 5 minuten ervoor zorgen dat je op een dag hieraan kunt voldoen. Daarnaast kun je de proteïne combineren met yoghurt, fruit, kwark, noten etc om een heerlijke gezonde en eiwitrijke maaltijd klaar te maken. Ideaal toch!

 

 

Dan over naar de ingrediënten van proteïne. Deze zijn niet zo ingewikkeld als die van de pre workout. Zo bestaat proteïne eigenlijk uit eiwitten in poedervorm. Het aantal calorieën per dosering verschilt enorm in de markt. Zo bevat de proteïne van Train and Gain relatief weinig calorieën, maar er zijn er ook zeker andere merken met meer of wellicht minder calorieën. Daarnaast spreekt het voor zich dat de proteïne vetten, koolhydraten, suikers, zout en mineralen bevat. Indien je een allergie hebt raden we je aan om goed de informatie over het product te bekijken. Zo bevatten de meeste potten proteïne sporen van gluten, soja, melk en natuurlijk ei. 

 

 

Ten slotte nog wat tips om optimaal gebruik te maken van proteïne. Uit onderzoek is gebleken dat eiwitshakes het meest effectief zijn in de ochtend, vlak voor het slapen en een aantal uur na een training (dus niet direct na je training). Daarnaast staan er op internet talloze recepten om je eiwitshake nog lekkerder te maken. Verder raden we je aan om ook eens een ontbijt met yoghurt, fruit, noten en 1 à 2 scoops proteïne te proberen. 

 

Mocht je wederom interesse hebben om whey te kopen kun je terecht op onze productpagina via deze knop. We bieden je graag een sterke prijs/kwaliteit verhouding aan en de proteïne bevat maar liefst 2 gram eiwit per scoop.

 

Zo bieden we proteïne ook graag aan in vegan variant. Deze plantaardige eiwitshake bevat ook 24 gram eiwit per scoop en bevat meer vezels en minder suikers!

 

Creatine  

Fun fact: creatine is by far het meest besproken en onderzochte supplement. Hierdoor des te belangrijk dat we dit supplement bespreken. Zo maakt je lichaam zelf al creatine aan via je nieren, lever en alvleesklieren. Je lichaam kan maximaal 5 gram creatine per dag opslaan, maar maakt uit zichzelf slechts 1 à 2 gram per dag aan. Er kan dus geconcludeerd worden dat er niet de optimale hoeveelheid creatine wordt ingenomen. Daarnaast wordt deze stof voornamelijk erkend als middel om je kracht tijdens een training te bevorderen. Maar hoe gaat dit in zijn werking? Creatine wordt door je lichaam getransporteerd naar je spiercellen, wat resulteer in energie. Dit zorgt er dan weer voor dat je spieren sneller samentrekken en effectiever werken, wat ervoor zorgt je korte intensieve krachtoefeningen beter kan uitvoeren.

 

Maar kan creatine ook gebruikt worden om spiermassa op te bouwen? Dat kan zeker! Allereerst zorgt de extra kracht die je hebt er ook voor dat je oefeningen langer kunt volhouden en dus meer herhalingen kunt maken. Dit resulteert in een sterke groeistimuli in je spieren. Daarnaast bevordert creatine het vasthouden van water in je spiercellen, wat de spiergroei sterk bevordert. Je behoudt dus eigenlijk extra 'vocht' waardoor je spiercellen meer volume krijgen. Dit extra vocht zorgt wel voor een toename in je gewicht (0-3 kg). 

 

 

Verder nog wat tips om je creatine inname te optimaliseren. Je dient elke dag 5 gram creatine in te nemen (samen met water), maar als je net begint dien je in de eerste week elke dag 20 gram in te nemen in plaats van 5 gram. Dit heet de 'load fase'. Dit is nodig om de creatine te laten werken. Daarnaast is het innemen van creatine het meest effectief direct voor je training of 's ochtends als je net wakker wordt.

 

Bij interesse in creatine kun je ook onze supplementen assortiment bekijken. Zo bieden we de creatine aan voor maar slechts €13,49!

 

Conclusie

Pre workout, proteïne en creatine zijn dus handige supplementen om je sportprestaties sterk te verbeteren. Echter dienen deze wel op de meest effectieve manier gebruikt te worden. Wil jij meer weten over een van bovenstaande supplementen? Voel je dan vooral vrij om ons te benaderen via Instagram of via de mail: [email protected] 

 

Daarnaast hebben we ook meerdere blogs over de werking van de supplementen! Bekijk voor meer informatie gerucht onze blog over wat voedingssupplementen precies zijn.

 

 

 

 

 

Abonneer je op onze nieuwsbrief

Abonneer

Account aanmaken

Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.

Registreren

Recent toegevoegd

U heeft geen artikelen in uw winkelwagen

Totaal incl. btw:€0,00
Bestel nog voor €50,00 en de verzending is gratis